archives_title

• Singapore ja yhteenveto matkasta
        05/10/12
        Singapore - moderni metropoli

Singapore sijaitsee useilla saarilla Malakan niemimaan eteläkärjessä 137 km päiväntasaajasta pohjoiseen. Siellä on noin viisi miljoonaa asukasta, joista kolme miljoonaa on syntyperäisiä. Maassa on neljä virallista kieltä ja siellä asuvat sulassa

• April
      • Phnom Penh ja Pol Potin hirmutyöt
        04/27/12
        1,3 miljoonan asukkaan Phnom Penh on monessa suhteessa erilainen kuin isosiskonsa Hanoi. Avarine bulevardeineen sen keskusta on yllättävän siisti, mutta liikenne on kaoottista. Autoja on huomattavasti enemmän kuin Hanoissa, mutta katujen leveys helpottaa liikenteen sujumista. Tuk-tukit hoitavat taks

• Kambodzan päiväkirja 1: Kratie, Siem Reap ja Angkor Wat
        04/24/12
        Pysähdyimme parin yön ja yhden päivän ajaksi 80000 asukkaan Kratien kaupunkiin Mekongin rannalla. Kaupungilla voisi olla hieno joenrantakatu kauniine ranskalaistyylisine rakennuksineen, mutta se on köyhä, rapistunut ja uskomattoman likainen. Jostain syystä asukkaat heittävät roskapussinsa suoraan Me

• Leppoisaa menoa Laosissa
        04/23/12
        Savannakhet, Pakse ja 4000 saarta

Vietimme yön Savannakhetissä toipuen edellispäivän röykytyksestä. Seuraavana päivänä matkasimme viisi hikistä tuntia bussilla etelään, Pakseen. Bussi oli jälleen täynnä sekä ihmisiä että tavaraa mutta matka sujui rutiinilla, ilman suurempaa paniikkia.
      • Rahtibussilla Vietnamista Laosiin
        04/17/12
        Hoi Anista olimme päättäneet siirtyä suorinta tietä Laosin puolelle. Suoraa tietä ei kuitenkaan ollut; kiersimme Huen kautta Khe Sanhiin ja ylitimme Laosin rajan Lao Baossa. Uskomattoman ja uuvuttavan bussimatkan jälkeen saavuimme lopulta Savannakhetiiin Mekong-joen rannalle, 277 km Paksesta pohjois

• Vietnamin päiväkirja 4: Hue ja Hoi An
        04/14/12
        Hue ja Hoi An 5. - 9.4.2012

Keski-Vietnamissa sijaitseva Hue oli Vietnamin keisarillinen pääkaupunki vuosina 1802 – 1945. Tänäkin päivänä sitä pidetään Vietnamin henkisenä keskuksena. Kaupungin läpi virtaa Song Huong (”Parfyymi”) - joki.

Joen pohjoisella rannalla on Yksi Viet

• Vietnamin päiväkirja 3: Patikoimme Sapan riisikukkuloilla
        04/11/12
        Sapa 1. – 4.4.2012

Sapa on 1600 metrin korkeudessa oleva vuoristokylä Kiinan rajalla. Matkustimme Lao Cain kaupunkiin yöjunalla; n. 350 kilometrin matka kesti kahdeksan tuntia. Olimme varmuuden vuoksi varanneet paikat de luxe –vaunusta, mikä suomalaisen mittapuun mukaan tarkoi

• Vietnamin päiväkirja 2: Seilaamme Halongin lahdella ja soutelemme Tam Cocissa
        04/08/12
        Halongin lahti 29. – 30.3.2012

Halongin lahti (Halong Bay) sijaitsee noin sata kilometriä Hanoista koilliseen. Se on ihmeellinen luonnonmuodostelma: lähes 2000 saarta nousee melkein pystysuoraan merestä. Unescon maailmanperintölistalla oleva alue on Pohjois-Vietnamin suosituimpia turistik

• Vietnamin päiväkirja 1: Kiehtova Hanoi
        04/05/12
        Hanoi 27.3 - 1.4.2012

Vietnamin pääkaupungissa Hanoissa on Wikipedian mukaan 3,5 miljoonaa, taksikuskin mukaan 7,5 miljoonaa asukasta. Totuus lienee jossain siinä välissä. Kun taksi toi meidät lentomatkasta ja aikaerosta pyörryksissä Hanoin vanhaan kaupunkiin, tunsimme yhtäkkiä olevamme v

• March
      • Näkemiin, Australia
        03/27/12
        Singapore 24.3.2012
        Stradbroken saarelta tultuamme vuokrasimme auton ja suuntasimme pariksi päiväksi sisämaahan. Kun lähtee ajamaan Brisbanesta länteen, maisemat ovat aluksi vihreitä ja kumpuilevia. Noin sadan kilometrin päässä rannikosta kulkee koko maanosan läpi pohjoisesta etelään vuoristo,

• Loppukesän päiviä Australiassa
        03/15/12
        Ormiston 15.3.2012

Australiassa on alkanut syksy. Täällä Queenslandissa sitä ei juuri huomaa muusta kuin vaatekauppojen valikoimista. Nyt markkinoidaan pitkähihaisia vaatteita, neuleita ja tanakoita kävelykenkiä. Hellevaatteita ei enää löydy, vaikka päivälämpötilat ylittävät vielä reippaa

• February
      • Lumivuorilta Canberraan
        02/26/12
        Joet tuovat hedelmällisyyttä Victoriaan ja matkalla kohti Australian alppeja ( Snowy Mountains) New South Walesin puolella ohitimme runsaasti hedelmä- ja viinitarhoja. Lähestyessämme alppeja maisemat muuttuivat nopeasti, yhtäkkiä huomasimme kiemurtelevamme Alppitiellä ylös kohti vuoria. Timo mui

• Rannikolta Murray-joen laaksoon
        02/21/12
        Rannikolta ajoimme sisämaahan. Victorian maisemat toivat mieleen Pohjanmaan: tasaista peltoa oli silmänkantamattomiin. Värit tosin erosivat Pohjanmaasta; vallitseva väri oli keltainen. Victoriassa on helppo uskoa, että 75 % Australian väestöstä asuu viidessä kaupungissa: maaseudulla olisi tilaa milj

• Melbourne ja Great Ocean Road
        02/13/12
        Ormiston 13.2.2011

Melbourne on noin neljän miljoonan asukkaan suurkaupunki ja Victorian osavaltion pääkaupunki, meren rannalla kaakkoisessa Australiassa. Kaupungin läpi virtaa Yarra-joki. Brisbanesta sinne on 2 ½ tunnin lento.

Ilmastoltaan Victoria on selvästi viil

• January
      • Sateita pitelemässä "Aurinkoisessa Australiassa"
        01/30/12
        Brisbane, Australia 30.1.2012

Olemme olleet nyt viikon Timon äidin hoivissa Ormistonissa, hieman Brisbanen kaupungin ulkopuolella. Jos kuvittelimme pääsevämme eroon sateista, erehdyimme pahasti: täällä on ollut kaikkien aikojen vetisin tammikuu. Yhtä päivää lukuun ottamatta on

• Uusi Seelanti: Kiertoajelua Pohjoissaarella
        01/22/12
        Auckland, Uusi Seelanti 21.1.2012

Auckland otti meidät vastaan samanlaisena kuin viisi vuotta sitten: harmaana ja sateisena. Hetken ajattelimme jo lentää saman tien suoraan Australiaan, jossa tiesimme auringon paistavan. Päätimme kuitenkin suunnitelmiemme mukaan viettää seuraavat kaksi vi

• Atiu: kahvia, koralleja ja sademetsiä
        01/11/12
        Auckland, Uusi Seelanti 8.1.2012

Kolme viimeistä päivää Cookin saarilla vietimme pienellä Atiun saarella. Atiulla asuu vain noin 480 henkeä, joista puolet ovat jo eläkeikäisiä ja 150 lapsia – siis vain vajaa sata on työikäisiä. Saari eroaa m

• Vuodenvaihde Aitutakilla
        01/07/12
        Atiu 3.1.2012

Trooppiset sadekuurot Aitutakilla muuttuivat kunnon myrskyksi, jonka säätieteilijät määrittelivät heikoksi cycloniksi. Palmut kumartuivat syvään myrskyn kourissa, ja vettä tuli kaatamalla lähes kaksi vuorokautta. On tunnustettava, että ainakin Leenaa pelotti eikä Sennikään h

• 2011
    • December
      • Aitutaki 28.12.2011
        12/28/11

Olemme viettäneet erilaisen ja ihmeellisen joulun Aitutakin saarella, joka on valkoisina kimaltavine hiekkarantoineen, turkooseine laguuneineen ja huojuvine palmuineen juuri sellainen kuin vain jokaisen mielikuvissa Etelämeren saari on. Aitutaki kiertyy hevosenkengän la

• Rarotonga 23.12.2011
        12/23/11

• Rarotonga 21.12.2011
        12/21/11

Kolme viikkoa olemme kohta viettäneet tällä paratiisisaarella. Aika on kulunut huomaamatta, vaikka emme ole paljon mainittavaa saaneet aikaiseksi. Jonkinlainen rutiini meille on syntynyt: olemme pelanneet golfia kolm

• Rarotonga, Cook-saaret 11.12.2011
        12/11/11
        Kia orana! Cookin saariryhmä muodostuu 15 pienestä saaresta, jotka sijaitsevat kahden miljoonan neliökilometrin (!) alueella keskellä Tyyntä valtamerta. Saaret on nimetty kuuluisan vierailijan, kapteeni James Cookin mukaan, ja ne kuuluvat Uudelle Seelannille. Saarilla on kuitenkin itsehallinto-oike

• November
      • Santiago de Chile 29.11.2011
        11/29/11
        Aere ra!

23 tunnin matka makuubussilla Puerto Iguazulta Cordobaan sujui mukavasti yöllä nukkuen ja aamulla Pohjois-Argentiinan melko tasaisia maisemia katsellen. Argentiinan toiseksi suurin kaupunki on rauhallisenoloinen ja siisti ja sitä värittää seitsemän yliopistoa. Bussilla pohjoisest

• Puerto Iguazu, Argentiina 22.11.2011
        11/22/11
        Jos oli Boliviaan pääsy tiesulkujen takia hankalaa, oli sieltä pois pääseminen ainakin yhtä vaikeaa. Koska olimme väsyneitä tiesulkuihin ja hikisiin, huonokuntoisiin ja vessattomiin busseihin, päätimme jatkaa matkaa lentäen. Ystävällinen matkatoimistovirkailija varoitti, että Sucresta lennot useammi

• Santa Cruz, Bolivia 17.11.2011
        11/17/11
        Vuorokauden verran olemme sulatelleet eilistä voimakkaiden tunteiden sävyttämää päivää, ja vieläkin ajatukset pohtivat näkemäämme ja kokemaamme.

Aamukahdeksalta Planin virkailija Dieter (nimi johtuu isän saksalaisesta ystävästä) tuli hakemaan meitä hotellilta. Mukaan tuli myös amerikaneng

• Sucre 15.11.2011
        11/15/11
        Päiväretki Saltan pohjoispuolisen alueen vuoristokyliin oli antoisa. Satoja vuosia vanhat kylät ovat (myyntikojuja lukuun ottamatta) lähes alkuperäisessä asussaan ja ostimme intiaaneilta monenlaisia käsitöitä. Oppaamme puhui vain espanjaa mutta pärjäsimme paremmin kuin esim. aussi-pariskunta, jolle

• Salta 12.11.2011
        11/12/11
        Takanamme on pitkä matka Ecuadorista Saltaan, Pohjois-Argentiinaan. Lensimme tiistain ja keskiviikon välisenä yönä Santiago de Chileen, jonne saavuimme aamulla ennen auringonnousua. Koska meillä oli vain viikko aikaa ehtiä Boliviaan kummityttöä tapaamaan, päätimme jatkaa matkaa välittömästi bussilla

• Quito 7.11.2011
        11/07/11
        Teimme viisipäiväisen retken Quitosta ”tulivuoritietä” Quayagilin kaupunkiin rannikolle. Ecuadorissa on 255 aktiivista tulivuorta, joista suurin osa on yli 5000 metriä korkeita. Olimme onnekkaita, sillä muita matkalaisia ei ilmaantunut ja pikkubussissa olimme vain me kaksi ja oppaamme Ricardo, joka

• Baños, Ecuador 3.11.2011
        11/03/11
        Galapagos-saaret sijaitsevat Tyynessä valtameressä päiväntasaajalla, noin tuhannen kilometrin päässä Etelä-Amerikan mantereesta. Ne kuuluvat Ecuadorille. Saaret muodostuvat 13 pääsaaresta, kuudesta pienestä ja yli sadasta kallioluodosta. Saariryhmä on geologisesti hyvin aktiivista vulkaanista aluett

• October
      • Quito, Ecuador 27.10.2011
        10/27/11
        Keskiviikkoiltana saavuimme Quitoon koneenvaihtoineen noin neljä tuntia kestäneen lennon jälkeen. Koska jouduimme vaihtamaan sekä konetta että lentoyhtiötä Kolumbian Medellinissä, olimme etukäteen varmoja, että matkaan tulisi mutkia. Yllätys oli, että matka sujui ongelmitta, palvelu oli hyvää myös K

• Panama City 25.10.2011
        10/25/11
        Yhden yön ja lähes yhden päivän kestänyt bussimatka San Josésta Panama Cityyn sujui tilavassa bussissa muuten mukavasti, mutta rajan ylitysmuodollisuudet Costa Rican ja Panaman rajalla, jotka kestivät 3 ½ tuntia, olivat näännyttävät. Costa Rican puolella tie oli todella huono, ja välillä alkoi jo pe

• San José, Costa Rica 23.10.2011
        10/23/11
        Saavuimme Costa Rican pääkaupunkiin iltahämärässä, 8 tunnin bussimatkan jälkeen Nicaraguan Granadasta. Tie myötäili Nicaragua-järven rantoja ja kaiholla katselimme Ometepe-saaren tulivuoria, joihin olisimme tutustuneet paremmin, jos aika olisi riittänyt. Rajan ylitys oli rasittava, koska Nicaragua

• Granada, Nicaragua 21.10.2011
        10/21/11
        Koko yön jatkuneen rankkasateen jälkeen olimme keskiviikkoaamuna varmoja, että tie San Pedrosta takaisin Antiguaan olisi poikki, mutta urheasti pikkubussimme ponnisteli läpi paikoin koskena virtaavan kapean vuoristotien kiertäen useita maanvyörymiä, jotka lähes sulkivat ajoreitin.

• Lago de Atitlán, San Pedro la Laguna 18.10.2011
        10/18/11
        Öinen bussimatka Guatemala Cityyn hyvällä bussilla sujui turvallisesti ja melko mukavasti. Tilavassa bussissa sai hyvän lepoasennon, mutta huonokuntoisen tien töyssyt herättivät tämän tästä. Bussi joutui lisäksi väistelemään runsaiden sateiden aiheuttamien maanvyöryjen tuomia kivenlohkareita. Meidän

• Antigua, Guatemala 16.10.2011
        10/16/11
        Päivä Tikalin mayakaupungissa

Pohjois-Guatemalassa keskellä sademetsää sijaitseva Tikalin mayakaupunki perustettiin 500-luvulla ekr. Suurimmillaan se oli vuosina 200 -900 jkr. jolloin kaupunkialueella oli yli 90 000 asukasta ja sen ympäristössä asui yli 400 000 ihmistä. Sen

• Flores, Guatemala 14.10.2011
        10/14/11
        Matka Tumalista Chetumaliin Belizen rajalle sujui mukavasti luxus-bussilla. Chetumalissa oli edessä paluu toisenlaiseen todellisuuteen: matkaa jatkettiin polvet koukussa ikivanhalla amerikkalaisella koulubussilla, reggae soi ja ilmastointi hoitui ekologisesti avoimista ikkunoista. Bussi oli täpötäy

• Tulum, Meksiko 13.10.2011
        10/13/11
        Lyhyt lento Havannasta Cancuniin Meksikoon sujui mallikelpoisesti, vaikka etukäteen hieman epäilyttikin Cubanan Yak-koneen maine. Kone ei ollut ihan viimeisintä vuosimalliakaan, mutta ylös päästiin, alas tultiin ja palvelu oli erinomaista.

Cancun ja se lähettyvillä oleva Playa del Carmen

• Havanna 9.10.2011
        10/09/11
        Olemme viettäneet pari viimeistä Kuuban- päiväämme Havannassa, josta huomenna (toivottavasti) lennämme Meksikoon, Cancuniin. Kuubasta olemme löytäneet kaksi täysin erilaista maailmaa: Toisaalla on vehreä ja rauhallinen maaseutu, joka elää elämäänsä 50-luvun tyyliin ja jossa ihmiset ova trutiköyhiä m

• Havanna 7.10.2011
        10/07/11
        Neljä päivää Viñalesin laaksossa

Viñales on noin 14000 asukkaan kylä muutaman tunnin bussimatkan päässä länteen Havannasta. Se sijaitsee laaksossa, jossa sijaitsee Unescon maailmanperintöalueisiin kuuluva kansallispuisto. Laakso on kuin Eedenin paratiisi. Sitä reunustavat ”mogotet”, eriko

• Havanna 2.10.2011
        10/02/11

Kahden päivän tutustumisurakka Kuuban pääkaupunkiin Havannaan on takana, ja aamulla lähdemme mieli ja kukkaro keventyneinä kohti uusia haasteita. Koska turistisesonki on ohi, olemme olleet vapaata riistaa kaikenkarvaisille, ystäviksi esittäytyville helppoheikeille ja vilunkivilleille,

• Havanna 1.10.2011
        10/01/11
        Perillä ollaan, näännyttävän, lähes vuorokauden kestäneen matkan jälkeen. Geneven kentällä tunnelmat olivat vielä näin keveät:

Kuubalainen serenadi Osa 1 (jatkoa seuraa...)

Me tulimme lentsikastakai Niukkaset horjuen.
        Oli lähtömaljat juotuja se lento oli ihmeellinen.